Coöperatief leren

Op onze school werken we in alle groepen met Coöperatieve Leerstrategieën volgens Kagan en Kagan. Hierbij staan structuren centraal. Structuren zijn werkvormen waarin de leerlingen vaste stappen doorlopen. Deze structuren passen we toe zodat de leerlingen zich de leerstof eigen kunnen maken en ze elkaar beter leren kennen. 

Naast kennis en schoolse vaardigheden wordt er volop gewerkt aan communicatieve en sociale vaardigheden. 

Leerlingen leren met elkaar, van elkaar en door elkaar. Dit doen ze door te praten, samen te werken en te bewegen. 

Door de interactie tussen de leerlingen wordt het leerproces versterkt, is de betrokkenheid groter en ontwikkelen de leerlingen zich in sociale vaardigheden. Bovendien leren de leerlingen elkaar beter kennen, waardoor er een positief groepsgevoel ontstaat. 

Daarnaast wordt door de structuren de motivatie, het plezier in en de betrokkenheid bij het leren van de leerlingen vergroot.

Een ander voordeel van deze manier van werken ten opzichte van het traditionele klassikale onderwijs is dat alle leerlingen zoveel mogelijk tegelijkertijd actief zijn. 

Op deze manier proberen we de leerlingen voor te bereiden op de huidige maatschappij waarin samenwerking en omgaan met elkaar een steeds grotere rol gaat spelen.